MAKSUD PENGGUNAAN ICT DALAM P&P
Penggunaan ICT dalam P&P bermaksud menggunakan ICT secara terancang dan bersesuaian untuk meningkatkan kecekapan proses dan keberkesanan P&P. Integrasi ICT dalam P&P ini melibatkan guru dan pelajar. Ini bermakna ICT digunakan sebagai wahana P&P bukan belajar tentang ICT.
MANFAAT ICT DALAM PEMBELAJARAN
Penggunaan ICT secara berfikrah, terancang dan bersesuaian dengan keperluan dalam pembelajaran:
• berupaya meningkatkan kefahaman dan penguasaan murid terhadap pelajaran • memberi peluang pembelajaran yang sama kepada semua murid yang pelbagai keupayaan • meningkatkan motivasi murid • membolehkan pembelajaran bersendiri (individualise learning ) • membolehkan murid mengakses maklumat yang sukar diperolehi • membolehkan murid mengumpul maklumat yang diperlukan masa yang lama atau terlalu mahal untuk dikumpul • mewujudkan suasana pembelajaran yang menyeronokkan dan mencabar • membolehkan murid mencuba atau melaksanakan eksperimen yang sukar, terlalu mahal, mustahil atau bahaya untuk dilaksanakan dengan cara biasa • meningkatkan daya kreativiti dan imaginasi murid • memberi peluang kepada murid belajar secara berkesan dengan bimbingan yang minima • meningkatkan kemahiran ICT
SYARAT UNTUK MEMANFAAT ICT DALAM P&P
Untuk memperoleh manfaat penggunaan ICT dalam P&P, perkara- perkara berikut perlu diberi perhatian :
• Pengunaan ICT dalam P&P perlu dirancang dengan baik, bukan secara bidan terjun atau sebagai aktiviti sampingan yang tidak ada kaitan dengan kurikulum • Guru mesti menggunakan ICT bersesuaian dengan kehendak kurikulum atau untuk menyokong sesuatu pendekatan P&P • Ada perkakasan dan perisian yang boleh digunakan serta aktiviti pembelajaran yang sesuai
Kefahaman konsep pengajaran dan pembelajaran berasaskan mod.
Mod atau pendekatan yang diperkenalkan untuk integrasi ICT dalam P&P merupakan satu pendekatan untuk memudahkan guru - guru mengaplikasikan satu proses P&P yang melibatkan teknologi dengan lebih terancang. Konsep penggunaan ICT dalam P&P boleh dikategori sebagai :
a) Tutorial b) Aplikasi c) Penerokaan ( Eksploratori ) d) Komunikasi
|